Świecę zapłonową należy sprawdzać co 100Rh pracy silnika, lecz nie później niż co 6 miesięcy. Jeżeli jest ona w złym stanie, jej elektroda jest ułamana lub świeca przepracowała 300Rh należy wymienić ją na nową.
Aby sprawdzić/wymienić świecę zapłonową należy:
- Wyłączyć silnik i odczekać do momentu jego całkowitego zatrzymania.
- Zdjąć fajkę ze świecy zapłonowej.
- Odpowiednim kluczem do świec wykręcić świecę zapłonową.
- Sprawdzić wizualnie stan świecy. Jeżeli gwint i/lub jej elektrody są zabrudzone, osad wyczyścić za pomocą drucianej szczotki, a następnie świecę przemyć w czystej benzynie i wysuszyć.
- Sprawdzić odległość elektrod świecy za pomocą szczelinomierza. Odległość pomiędzy elektrodami świecy powinna wynosić 0,7mm~0,8mm.
- Zaintalować świecę zapłonową. W tym celu wkręcić ręką świecę w głowicę do momentu powstania wyczuwalnego oporu, po czym dokręcić ją kluczem do świec.
-
- Jeżeli silnik pracował, niektóre jego elementy (np. tłumik )będą
- gorące. Podczas kontroli/wymiany świecy zapłonowej należy
- zachować ostrożność, aby nie dotknąć tłumika. Brak ostrożności
- może być przyczyną poparzenia. Świeca również może mieć
- wysoką temperaturę. Nie należy dotykać świecy gołą ręką, aby
- nie ulec poparzeniu.
Instalując nową świecę, w celu dociśnięcia jej uszczelki, klucz do świec należy obrócić o 1/2 obrotu. W trakcie instalowania starej świecy, klucz należy obócić tylko o 1/8-1/4 obrotu (zbyt mocne dokręcenie uprzednio zdemontowanej świecy może być przyczyną uszkodzenia jej uszczelki, co może być przyczyną nagrzewania się świecy i jej niewłaściwej pracy).